Näyttelyarkkitehtuuri ja kampanja: Taidetta helsinkiläisten unelmista (2011–2012)

Toimeksianto

Meitä pyydettiin ideoimaan sekä Virka Gallerian vuonna 2011 järjestämän helsinkiläisten unelmia näyttelyprojektin pohjaksi keräävän kampanjan ulkoasu että sittemmin Unelmia Helsingissä -näyttelyn arkkitehtuuri ja ilme.

Suunnitteluratkaisut

Suunnittelimme kampanjalle Miami Vice -henkisen, pastellisävyisen ilmeen, jolla haluttiin rohkaista kaupunkilaisia esittämään hulluimmatkin ideansa ja unelmansa. Näyttelyvaiheessa luotiin kokonaan uusi, satumaisempi ja hieman synkempikin ilme syntyneiden taideteosten pohjalta. Hyvin erilaiset taideteokset saivat selkeästi omat alueensa ja tunnelmansa näyttelyssä. Kaiken sitoi yhteen kaupunkilaisille luotu sisäpiknikpuutarha – keskellä Helsingin joulukuuta.

Työvaiheet ja työkalut

Teimme ilmeen, tuotesarjan, mainokset ja muut printit kampanjan käyttöön. Näyttelyyn suunnittelimme ilmeen ja logon, näyttelyarkkitehtuurin, kutsut, julisteet, planssitaitot, mainokset ja teippaukset.

Lopputulos

Projekti oli laaja, teokset hyvin erityyppisiä ja mukana useita yhteistyötahoja erilaisin intressein. Tiukasta aikataulusta huolimatta näyttelykokonaisuus oli luonteva ja sitoi erilliset teokset yhtenäiseksi elämykseksi. Lapset nauttivat nurmikolla järjestetyistä työpajoista, ja aikuiset ottivat kesäisen sisäpuiston aktiiviseen käyttöönsä. Nähtiinpä siellä jouluostosten lomassa pikniköivien lisäksi myös lähirakennusten virkamiehiä päivälevolla.